Sidebar

11
po, pro

BLOGEE
Typography

Dalo se to čekat. Tedy to, že po vašich zaměstnavatelích vás začnou lustrovat na sociálních sítích i banky a úvěrové společnosti. Půjčit dva miliony do saka oblečenému náckovi už brzo nebude možné. Je silným novým trendem posledních měsíců, že banky stále častěji prohlížejí sociální sítě žadatelů o úvěr. Nevhodný obsah na Vašem Facebooku či Instagramu může být důvodem ke komplikacím a dokonce i k úplnému zamítnutí úvěru. Co je nevhodným obsahem? 

 

Před 4 lety jedna americká společnost vyvinula a bankám nabídla program analýzy klienta podle údajů obsažených na Facebooku (ne nebyli to SOCIALBAKERS). Může se vám to zdát nepřípustné, ale četli jste si podmínky při registraci na facebooku? Nečetli. Tak si nestěžujte, že vás někdolustruje, sleduje, eviduje, kontroluje, analyzuje a vyhodnocuje. Nepříjemné na celé metodě je, že program nesleduje jen Vaše zprávy.

Ale také o co se zajímáte, co lajkujete, co sdílíte. Můžete tedy být zcela bez příspěvků, ale Vaše chování na internetu o Vás prozradí mnohé.

Bohužel se ukázalo, že nový systém je proti původnímu třikrát efektivnější. Pokud tedy banka vyhodnocuje klienty tradičně podle předem nastavených údajů jakými jsou příjem, dosavadní bankovní historie, doba v současném zaměstnání a další, má mnohem více problematických úvěrů než když nechá posoudit klienta programem slídícím na sociálních sítích. Každá banka touží po tom mít co nejméně problémových klientů. A tím jsou kostky vrženy.

V Česku žádná banka doposud obdobný systém oficiálně nevyužívá. Nicméně řada velkých bankovních domů v současnosti již testuje obdobný systém sledující chování klientů na internetu. Jediný kdo se veřejně k analýze informací ze sociálních sítí přiznává je Home Credit (potažmo i jeho Zonky)

ZONYK, ZONKI, ZONKY nebo ZVONKY?

Testovaný systém sleduje chování klientů nejen v rámci sociálních sítí, ale i jejich počínání při nakupování v e-shopech, které je stále populárnější. Třeba i časté vracení zboží na e-shopech je pro banku špatný signál.

Příspěvky vysloveně neslušné a extremistické mohou ajiž byly důvodem, proč banka nakonec odmítne jinak bezproblémovou hypotéku.

Asi nám to nikomu není příjemné. Leč banka vnímá jako své právo ochránit své peníze všemi dostupnými a legálními prostředky. Věnovat maximální úsilí při posuzování vhodnosti úvěru bance nařizuje dokonce zákon. Bohužel “maximální úsilí” je velmi volný termín, který si každý vyloží jinak.

Zvykejme se tedy na novu dobu, kdy při schvalování úvěru bude hrát roli nejen dobrý příjem a zajištění, ale i naše chování vůči ostatním. 

Joomla SEF URLs by Artio