Sidebar

22
, lis

BLOGEE
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Grafických formátů pro ukládání různých obrázků je mnoho a málokdo se v nich vyzná. Které jsou v současné době nejpoužívanější a k čemu slouží?

V první části této minisérie jsme si představili dva formáty, které jsou dnes de facto standardem v ukládání ztrátových (JPEG) i bezztrátových (PNG) obrázků. Zároveň jsou tyto dva formáty nutností pro tvorbu moderních internetových stránek.

V této části minisérie se podíváme blíže na formáty, které nejsou tak populární, přesto by však neměly uniknout pozornosti uživatele. Jedná se o tři bezztrátové formáty, z nichž dva jsou jakýmsi odkazem počítačové minulosti a v dnešní době již mají své právoplatné nástupce. Třetí formát je zcela speciální svým použitím a má i svou budoucnost. Na závěr se podíváme na několik alternativních formátů, které jsou používány minimálně.

BMP

Bitmapové ukládání obrázků je jedním z nejjednodušších způsobů, jak zaznamenat grafickou informaci. Ve formátu BMP jsou jednotlivé pixely zaznamenány přesně tak, jak jdou za sebou a pro každý z pixelů je zaznamenána barevná informace až do hloubky 24 bitů. BMP taktéž podporuje tzv. Alpha kanál, tedy dodatečnou grafickou informaci, uloženou v odděleném souboru o 256 úrovních šedé, která barevnou hloubku zvyšuje na 32 bitů.

 

Typický editor pro formát BMP - Malování ve Windows

 

Základ v bitmapovém ukládání pochází již z prvních počítačů. Formát BMP je pouze aplikací tohoto způsobu ukládání grafických informací společností Microsoft pro potřeby operačního systému Windows. Operační systém OS/2 od IBM využívá obdobný formát, pouze s příponou .dib. Typickým editorem pro formát BMP na Windows je Malování.

 

Stejný obrázek, uložený v PNG a BMP

 

Výhodou bitmapového bezztrátového formátu je uložení grafické informace v maximální kvalitě, identické s předlohou. Formát se hodí k ukládání jakýchkoliv rastrových grafických informací. Velikost souborů .bmp záleží pouze a jenom na počtu pixelů. Pro každý pixel ve 24 bitové barevné hloubce jsou vyhrazeny 3 bajty. Hlavička souboru zabírá 54 bajtů. Pomocí těchto údajů lze lehce vypočítat, jak velký bude soubor při určitém rozlišení.

GIF

GIF (Graphics Interchange Format) je, původně patentovaný a od roku 1995 placený, grafický formát pro bezztrátové ukládání obrázků o barevné hloubce 8 bitů, tedy 256 barev. Bývalý vlastník patentu, společnost CompuServe, představila tento formát roku 1987. V roce 1989 společnost CompuServe představila rozšířený GIF formát pod označením GIF89a. Ten podporuje ukládání více obrázků v jednom souboru pro vytvoření jednoduchých animací.

 

Rozložená animace české vlajky z formátu GIF89a

 

V letech 2003 a 2004 postupně po celém světě vypršely patenty pro kompresi LZW společnosti Unisys Corporation, které tento formát původně svazovaly a nutily výrobce programů, které s formátem GIF pracovaly, platit společnosti licenční poplatky.

 

Na obrázku je vidět, jakým způsobem působí snížení barevné hloubky na přechod mezi červenou, zelenou a modrou

 

GIF je jedním z nejpoužívanějších formátů pro ukládání obrázků, především pak webové grafiky. Díky své bezztrátovosti se hodí na ukládání vektorové grafiky v rastrové podobě. Nehodí se však pro ukládání fotografií, pro které u GIFu nedostačuje jeho maximální barevná hloubka. V současné době se jedná prakticky o jediný obrázkový formát, do kterého jsou ukládány animace.

RAW

RAW je zcela specifický způsob bezztrátového ukládání grafických dat, které tečou přímo ze záznamového čipu digitálního fotoaparátu. Data z čipu nejsou nijak upravována a jsou uložena v přesném sledu, jak z čipu vycházejí. Na jejich ukládání se tedy nepodílí čip, který má na starosti složení do obrázku v grafickém formátu, nejčastěji JPG. Obrázek je následně skládán až v počítači, pomocí specializovaného grafického editoru.

Výhodou tohoto ukládání je zachování té nejvyšší kvality, kterou po snímacím čipu fotoaparátu již neovlivňuje žádná další elektronika, až do jeho zpracování. Obrázky v RAW formátu také bývají menší, než je tomu u jiných bezztrátových formátů, které některé fotoaparáty podporují. Je tomu proto, že jsou ukládány pouze intenzity světla na všech bodech čipu, namísto namíchané barvy, která je složitější k uložení.

Formát RAW nemá jedinou příponu a různí výrobci digitálních formátů používají také jiné způsoby ukládání dat přímo z čipu. Například Olympus používá pro RAW formát příponu .orf, Canon zase přípony .crw a .cr2, Nikon .nef, Minolta .mrw, Kodak .kdc, Fuji .raf, Sony .arw, Pentax .ptx a .pef, grafický editor Adobe Photoshop pak .dng.

Ostatní formáty

Jméno

Přípona

Max. barevná hloubka

Rastrový/ vektorový

K čemu se hodí

CorelDRAW

.cdr

32 bitů

obojí

Pouze k ukládání dokumentů z programu CorelDRAW

JPEG 2000

.jp2, .j2c

48 bitů

rastrový

Nástupce JPEG s možností bezztrátové komprese, ukládání fotografií

Paint Shop Pro

.psp

48 bitů

obojí

Bezztrátové ukládání dokumentů z Paint Shop Pro

Photoshop

.psd

64 bitů

obojí

Bezztrátové ukládání dokumentů z Adobe Photoshopu

Scalable Vector Graphics

.svg

32 bitů

vektorový

Bezztrátová webová vektorová grafika

Truevision Targa

.tga, .tpic

32 bitů

rastrový

Bezztrátová grafika, zastaralý formát

Tagged Image File Format

.tiff, .tif

32 bitů

obojí

Široké využití, jak bezztrátová komprese fotografií (starší fotoaparáty Olympus), tak i grafiky

 

Závěr

Jak je tedy vidět, grafických formátů je opravdu pěkná řádka a každý má svá specifika. To, který vybrat, záleží na konkrétním použití, i když se dá říci, že několik z nich je jich překonaných a mají své modernější a šikovnější nástupce.

První díl miniseriálu

Grafické formáty I - JPEG a PNG