Sidebar

18
po, lis

BLOGEE
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Opravdu dobrou hru poznáte snadno - i po letech je populární a objevují se pokusy o její znovuvzkříšení. A jak se hraje titul, který se snaží navázat na tradici tahových strategií série Battle Isle?

Recenzi titulu „Advanced Strategic Command“ nemůžeme začít jinak, nežli krátkým vzpomenutím na ságu „Battle Isle“ německé herní firmy Blue Byte. Na úvod tedy krátké historické okénko – počátky ságy „Battle Isle“ sahají do časných devadesátých let minulého tisíciletí, kdy vše začal titul Battle Isle I. Větší pozornosti české hráčské komunikty se však série domohla až s vydáním dílu dalšího (History Line 1914-1918), který se ze sci-fi sféry přesunul do doby I. světové války. Poté následovaly opět sci-fi hry Battle Isle 2 (+datadisk) a Battle Isle 3. Řada pokračovala sice ještě dále, ovšem styl hry Advanced Strategic Command (dále jen ASC), tedy tahová strategie na hexových polích, byl zřejmý pouze do 3. dílu série, pak, s příchodem pokračování Incubation, se celkové pojetí hry přesunulo do 3D a taktiky na úrovni jednotek. Díl pátý již byl křížencem mezi realtime strategií a tahovkou, což mnoho pravověrných příznivců série bralo jako kacířský odklon od stěžejní linie. A právě ve zlatých časech Battle Isle éry se inspiroval GNU remake (volně ke stažení včetně zdrojových kódů) nazvaný Advanced Strategic Command.

 

Advanced Strategic Command

 

Jedná se o open source program, který ještě není zcela a po všech stránkách dotažen. Například měnit rozlišení lze pouze přímou editací konfiguračního souboru (pro 1280 x 1024 LCD doporučuji nastavit hodnoty: XResolution=1200 a YResolution=960), což se patrně časem spraví, jen tím chci říci, že hra není ještě úplně „vyleštěná.“ Tu a tam chybí nějaká informace v popisu jednotek, onde zase uteklo nějaké to německé slovo atd. Zkrátka, povahy vyžadující dokonalé rozhraní patrně titul ASC mine, ale dobře jim tak, stejně by nedokázali proniknout do hloubky hry a ocenit všechny její odstíny a jemné strategické nuance. Kdo by snad nebyl spokojený s úrovní AI, může si střihnout multiplayerovou bitvu (ať již hotseat nebo skrze síť).

Hra ASC se dá hrát ve 3 základních režimech: Single player mapa (2-8 stran), Campaign (série 17 map spojená příběhem ve stylu zlého Impéria a hodných rebelů – mapy 10 jsou zde 2x - 10a a 10b, příběh se tu rozdvojuje, můžete si totiž vybrat, kterým směrem dosáhnete cíle, zda přes zamrzlé kry nebo přes vnitrozemí) a pak tu máme také síťovou hru, resp. Multiplayer (až 8 lidských protivníků nebo AI, podpora aliancí, lze posílat suroviny apod.).

 

Čilá aktivita nad vodní hladinou

 

Bohužel nebylo v mých silách zhodnotit kvalitu celé kampaně, každopádně komu by nesedělo hraní sólových map či mu nestačil jen multiplayer, má možnost projít si regulérní tažení. Již v první mapě jste postaveni před zajímavá dilemata – pokusit se raději o frontální útok a doufat, že s bojovými roboty vyřadím nepřítelův transportér nebo radši zvolit opatrný obchvat od lesa (doslova) a pokusit se obsadit všechny budovy? A před podobná dilemata budete stavěni ve hře velmi často – pokusíte se pod těžkou palbou dokončit stavbu železnice a následně přepravíte vojska na frontu rekordní rychlostí nebo raději budete postupně posílat jednotky tak, jak se vám bude dařit sbírat zálohy? Bude lepší nepříteli bombardováním zničit dělostřelectvo nebo cíleným útokem zničíte jeho postup likvidací palivových a muničních mobilních skladů?

Množství jednotek ve hře je impresivní, celkem na 122 kousků. Ve výzbroji nalezneme vše od min, řady druhů pěchoty, přes průzkumná vozítka a radary, stavěče železnic, raketomety, ponorky, helikoptéry až po nejrůznější obrněná vozidla. Každá jednotka je definována mnoha vlastnostmi (pohyblivost, spotřeba paliva, nosnost munice, dohled, náročnost na výrobu, ...) a její případné zbraňové systémy svojí efektivitou proti různým druhům cílů (vzdušným, pozemním, mořským), takže například kulomet je efektivnější proti pěchotě než kanónová střela aj.

 

ASC - vybrána jednotka Speed Boat

 

Úspěch v praxi záleží právě na vyvážené sestavě armády, i ta nejlepší jednotka tanků si kupříkladu neškrtne na minovém poli bez podpory ze strany pěchoty. Podobně jako v reálném životě, i zde se k celkovému úkolu poražení protivníka často přidává řada dílčích sub-úkolů typu bojovat o výhodná ložiska zdrojů paliva i minerálů. Lze také třeba likvidovat budovy. Všechny jednotky se samozřejmě nedostanou všude, takže i zde je třeba taktizovat. Jako u každé správné vyvážené strategie totiž není možno zcela se spolehnout na jediný typ jednotek, naopak, pouze perfektní načasování všech akcí spolu s bezchybnou koordinací všech typů Vám zajistí kýžené vítězství. Rovněž je při útoku velice důležité dobře rozvážit, na koho a jakým způsobem zaútočit.

Jednotka může mít celkem 24 hodností, od právě zverbovaných zelenáčů, až po naprostého veterána a aby toho nebylo dost, s určitým množstvím surovin je třeba starat se jak o výrobu nových jednotek, tak o správu stávajících, doplňování jejich munice a paliva – kupříkladu důležitý úkol může selhat jen proto, že nemáte dostatek torpéd. V nouzi nejvyšší lze rozebrat ke konci často již nepotřebné přepravní jednotky a získat tak nějakou energii, palivo či materiál.

Hra je perfektně vyvážená a velmi oceňuji, že v ní můžete sehrát jednoduchou šarvátku o několika jednotkách, stejně jako gigantickou bitvu, které se účastní stovky a stovky jednotek. Viz například tato mapa:

 

Gigantická bitva

 

Stratég každé úrovně si tak může najít odpovídající výzvu. Hra je 100 % deterministická – není v ní žádný prostor pro náhodu, tedy trochu připomíná ultra-složité šachy.

Propracovaný editor map a tažení obsahuje v poměrně přehledné formě všechny možné nástroje, které budete potřebovat k případnému vytvoření vlastní mapy – dokonce tu je i generátor náhodných podkladů. Editor podporuje události – Eventy – kdy se naeditují až 4 spouštěče události (mohou ji aktivovat různé věci), a pak událost, která nastane, například lze nastavit, aby se po překročení mostu zhoršilo počasí a tuny dalších věcí. V online databázi ASC sice zatím není mnoho map, necelá desítka, program obvšem umí naimportovat i stovky již vytvořených děl pro hry Battle Isle.

 

Editor

 

Doprovodné zvuky sice nejsou u všech jednotek, ty dostupné ovšem neurazí, hudbu zastupuje kvarteto depresivních elektronických skladeb.

Advanced Strategic Command je velmi komplexní titul, který má našlápnuto na to stát se takřka dokonalým remakem herního systému Battle Isle 2-3. Hratelnost je pohlcující a pravidla neustále balancována k dokonalosti, co víc si přát? Věřte mi, že z ponurého zadumání nad bojištěm v ASC Vás nevytrhne ani živelná katastrofa... Tak na závěr snad jen rada - občas se nezapomeňte podívat do kalendáře, kolikátého že to už vlastně je... :)

Odkaz na program