Sidebar

22
po, čec

BLOGEE
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Kvalitních 2D motorkových simulátorů dnes mnoho nevzniká, milovníkům žánru tak nezbývá, než se držet klasik Across a Elastomania. My si dnes povíme, jak si v porovnání s nimi stojí nový projekt X-Moto.

Mánii simulátorů, které se nesnaží zobrazit reálnou trať v 3D pohledu, ale ve 2D zobrazení spoléhají spíše na techniku jízdy, začala před mnoha a mnoha lety hra Kikstart I a II určená ještě pro 8bitové platformy. Výběr tratí zde nebyl velký, sotva 10 kousků, to ovšem nikterak nesnižovalo zábavnost hry a fakt, že se hráči neustále hádali kdo a co zajel za jaký čas. Uteklo nám bezmála 20 let a svět opustily 8bity (Atari XE/XL, Spectrum, C64, ...) i 16bity (Amiga, Atari ST, ...) a začala éra 32bitových PC, v jejímž přerodu v éru 64bitovou se práve nacházíme.

Kikstart

Většina zasvěcených se shoduje, že prvním pořádným 2D simulátorem na PC byla až DOSovská hra Across. Jak sami můžete posoudit z přiloženého screenu, na hře bylo vidět, že je dílem 2 lidí, a to v dobrém i špatném. Jednalo se o shareware obsahující desítky levelů a jedna věc mu zaručila nehynoucí slávu – editor kol, kterých se brzy vyrojily stovky a tisíce.

Across

Po čase byla vydána vylepšená verze Acrossu, hra Elastomania, řečená Elma, již pouze pro operační systémy z řady Microsoft Windows a opět jako shareware za 10 dolárků (dnes cca 210,- Kč). Opakovalo se totéž, co u Acrossu – vznikla spouta týmů, jezdily se mezinárodní soutěže v tom či onom, trhaly se světové rekordy a vniklo mnoho neuvěřitelných videí, co vše lze s motorkou provést (vše jmenované se díky velmi aktivní komunitě kolem Elmy samozřejmě ještě pořád děje).

Od vydání Elmy již uplynula řada let a zatím ticho po pěšině. Autor Elastomanie, pan Balasz Rosza, byl komunitou otravován poměrně často, přesto se zatím k napsání další verze či vylepšení stávající neodhodlal, či spíše na ně asi neměl čas a náladu. Vylepšení Elmy typu podpora vyšších rozlišení se tak často řešilo pomocí neoficiálních hacků hlavního exe souboru, což nebylo a není ani pohodlné, ani tak úplně košer.

Naštěstí se lidé kolem Acrossu i Elmy dali dohromady a spustili projekt X-Moto, což je multiplatformní (Windows, Mac, Linux) open source titul, který se snaží vzít to nejlepší z obou her a začít ji rozvíjet přesně tam, kde předchozí duo skončilo. V zásadě se jedná o ten stejný námět, jakého jsme se již dočkali několikrát, zpracování je ovšem to, co se počítá...

X-Moto

Herní simulátor X-Moto se sice nachází teprve ve verzi 0.2.5, která je ovšem překvapivě stabilní i hratelná a některé funkce již teď Elmu překonávají. Pokud nový hráč váhá, zda začít jezdit pod Elastomanií nebo hrou X-Moto, pokusím se v několika bodech naznačit, co nabízí X-Moto navíc:

  • Volitelné rozlišení – hru lze nativně provozovat v rozlišeních 800 x 600, 1024 x 768 a 1280 x 1024, a to v okně či full-screen.
  • Při hraní levelu lze spustit tzv. ghost ridera, tedy jakéhosi „ducha“ nejasných kontur, který jede tak, jak jste vy sami zajeli váš nejlepší čas, takže je jednak k dispozici okamžitý náhled nad situací i lze srovnat, kde a jaké dělá pilot chyby.
  • Podpora skriptování a pohyblivých objektů - na rozdíl od Acrossu a Elmy hra podporuje skriptování, takže třeba objekty nestojí staticky na místě, ale různě se pohybují apod. Stačí se podívat na zabudovaný demo level a hnedle budete mít jasno.
  • Přehlednější uživatelské rozhraní – kromě indikátoru kolik jahod je třeba ještě sebrat do konce kola lze mít stále na očích svůj nejlepší čas stejně jako světový rekord. A velice potěšitelná je i přítomnost analogového ukazatele rychlosti.
  • Internetová komunikace - při spuštění programu se z internetu načte aktuální tabulka světových rekordů, takže nemusíte neustále obcházet tu či onu stránku a čekat, až se ji její autor uráčí milostivě aktualizovat. Totéž platí pro nové levely, pokud jsou k dispozici, jste na ně upozorněni a jediným klepnutím jich můžete stáhnout třeba všech 750.
  • Rychlý náhled před startem – hra umí před odmávnutím závodu na kratičkou chvíli zobrazit celý level na obrazovku a pak plynule zazoomovat na místo startu.
  • Stále zlepšovaná grafika – i když se z hlediska hratelnosti nejedá o nikterak zásadní věci, potěší drobnosti typu hořící ohně, ladný kouř nebo částečky země odletujicí při akceleraci.

Velkou výhodou Elastomanie je obrovská základna levelů (řádově desítky tisíc!). Ačkoliv je v X-Moto k dispozici levelů mnohem méně (+/- 750), denně se objeví cca 1-5 nových či upravených. Naimportovat levely z Acrossu a Elmy bohužel není do X-Moto možné, což autoři zdůvodňují tím, že fyzika X-Moto je naprosto rozdílná, tedy by některé úrovně byly zcela nehratelné. Motorka je jako vyměněná, nepruží tolik, je výkonnější a i gravitace je silnější, na různých místech a v různých polohách se zkrátka váš stroj chová jinak a pokud jste jezdili právě v Elmě, jistě bude nějakou tu hodinku trvat, než dostanete novou motorku trochu do ruky.

X-Moto levels

Základní balík předinstalovaných levelů obsahuje 44 úrovní (jak je zvykem rozdělených zhruba dle obtížnosti). Obsažené levely jsou směska opravdu velmi dobře namíchaná a je radost je hrát. Jsou také poměrně obtížné, ačkoliv jsem nad Elastomanií i Acrossem proseděl nejednu hodinku svých studentských let a nepokládám se za úplné kopyto, některé i po měsíci hraní ještě stále nemám dokončené. A to je dobře, je příjemné vědět, že je hra X-Moto výzvou i pro ostřílené Elmáky. Pokud snad zkonstatujete, že jsou obsažená kola příliš jednoduchá, prosím, nic vám nebrání vytvořit si lepší, delší, náročnější či zahrát nějaké jiné odpovídající vaší šikovnosti.

Tak jak teď z toho tedy ven? Je lepší Elastomania nebo X-Moto? Inu... To už si musíte zvolit sami...

Odkaz na stažení hry