Sidebar

21
po, říj

BLOGEE
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pokud, třeba i jen jako čtenáři, občas zabrousíte do vod počítačových her, tak už jste určitě někdy zaslechli slovíčko progaming. Co ale toto slovo znamená? V čem tkví jeho podstata? To všechno zjistíte, když věnujete trochu času tomuto článku.

Co znamená, když se řekne progaming

Progaming jakožto termín je slovním spojením dvou notoricky známých anglických slov – PRO (profesionální) a GAMING (hraní). Z tohoto triviálního překladu už jistě tušíte, o co se jedná. Ano, progaming je druh činnosti, který se dá asi nejlépe přirovnat k vrcholovému sportu, protože převážná část rysů je stejná. A co to tedy vlastně ten Progaming je? Inu, progaming je laicky řečeno hraní počítačových her na vrcholové úrovni.

Je vám ale určitě jasné, že tento druh „práce“ není pro všechny a uživit se jím dokáže opravdu jen ta nejelitnější špička – pokud se dá ovšem mluvit o uživení se. U nás jde totiž ve srovnání třeba s Koreou, USA, nebo Německem do Progamingu nesrovnatelně méně peněz. Co se týče Jižní Koreje, tak to je zase úplný extrém, protože tam mají některé hry dokonce svojí vlastní televizi. Že nevěříte? Tak si udělejte výlet do Koreje a zjistíte, že tam mají třeba Starcraftovou televizi, kde sedí ve studiu moderátoři ve Starcraftových kostýmech a uvádějí Newsy a komentují replaye. Abyste rozuměli – v Koreji je Starcraft něco jako národní poklad. Korejci jsou v něm nejlepší, a proto si tak nějak považují za povinnost poskytnout této kultovní hře od firmy Blizzard dostatečný prostor, který si po právu zaslouží..

Co se Starcraftu týče, tak do toho jdou pořád celkem hezké finanční dotace, ale naproti tomu tak skvělá hra, jako Age of Empires II je s dotacemi na štíru, a tudíž se už skoro nehraje (ve srovnání se Starcraftem).

Typický výjev ze života progamera...

U nás v Čechách to vypadá tak, že nezpochybnitelnou stálicí na tuzemské herní scéně je modifikace kultovního Half-Lifu, hra Counter – Strike. Counter během let své existence doznal velkých změn a původně zkušební projekt se rozrostl do gigantických měřítek a dnes se CSko řadí mezi nejhranější on-line hry všech dob.

Jak už jsem řekl, během let se Couter – Strike postupně měnil a nyní už máme druhý díl – Couter – Strike Source, o kterém ovšem řada progamerů říká, že nedosahuje kvalit jedničky, a proto si troufám tvrdit, že staré CSko z předních příček progamingu hned tak něco nevyžene.

Je těžké říci proč si Counter – Strike získal srdce takové spousty hráčů, ale mimo své přímočarosti a pohlcující dynamiky to byly taky pohodové hardwarové nároky, které daly Counterovi do vínku slibnou budoucnost. Jak známo, Half-Life běží na dnes již opravdu oldschoolových konfiguracích a k opravdu pohodovému hraní CSka vám stačí počítač s procesorem 1,5 GHZ, 512 MB RAM a nějaká alespoň obstojná grafická karta.

Nenechte ale své emoce, aby vás hned ovládly a nemyslete si, že když máte počítač umožňující plynulý chod Counter-Striku, tak že z vás automaticky bude Counter – Strikeová Superstar. Tady se totiž dostáváme k samotnému jádru pudla celého tohoto článku. Progaming totiž není o tom, že mám na to komp a periférie, ale Progaming je především o píli, o vůli, o spoustě času zabitého na tréninku a někdy taky o zánětu šlach z neustálého klikáni myší:-). A v neposlední řadě pro to taky musíte mít alespoň trošku předpoklady, asi jako pro veškerou lidskou činnost, kterou chcete dělat na vrcholové úrovni.

Právě nyní totiž naplno narážíme na výše zmíněné srovnání se sportem. Někdo se mnou může nesouhlasit, ale podle mě je to vážně celkem odpovídající, protože velká část symptomů těchto činností se shoduje. Sportovec musí chodit na tréninky, progamer taky. Sportovec musí mít výborné vybavení, které mu pomůže na cestě vzhůru – stejně tak i Progamer. Sportovec pije různé povzbuzující látky, které mu dodají energii, stejně jako Progamer. Dalo by se toho jmenovat moc, v čem se tyto záležitosti shodují, ovšem asi nejpodstatnějším odlišujícím rysem je fakt, že sportovec musí mít dokonalou kontrolu nad svým tělem ve smyslu váhy a tloustnutí, zatímco Progamer tohle řešit nemusí. Progamerovi může být vcelku jedno, jestli přibere nějaké to kilo navíc, hlavně když mu to jde pořád stejně dobře.

Je známou věci, že lidé, kteří věnují hodně času počítači tloustnou, ale podle mě to není tak úplně případ kolem Progamingu, protože se znám se spoustou lidí, kteří se Progamingu věnují, nebo věnovali a vesměs jde o takové „šílence“, kteří jsou schopni přijít do herny s jednou plněnou bagetou a dalších 24 hodin tam hrát, kdy je při životě drží energetická hodnota té jedné bagety a několika energy drinků:-). Tím se snažím říci, že tito lidé sami sebe spíš zanedbávají, protože jsou do hry tak „zažraní“, že mnohdy nepociťují takové základní potřeby, jako je hlad, nebo žízeň. Jediným ovlivňujícím faktorem je nízká hladina nikotinu a taky míra potřeby spánku, ale tohle řeší právě ony energetické nápoje:-). Pro běžného člověka je to nepochopitelné a možná až zvrácené, nicméně já osobně jsem se hraní počítačových her věnoval aktivněji (sice na nijak valné úrovni), a proto vím, o čem mluvím a navíc opravdu spoustu lidí od tohoto fochu znám…

Abych to trošku přiblížil i lidem, kteří tohle nejsou schopni pochopit, tak bych řekl asi tolik, že tito lidé si aktivně plní svůj sen, protože je živí to, co je pro ně největší zábavou. Jenže každá mince má dvě strany a dříve nebo později to toho člověka přestane bavit a pak je pro něj těžké si zvyknout na tvrdou robotu a pravidelné vstávání.

Tento job s sebou nese ještě jedno negativum a tím je škodlivost dlouhodobého a intenzivního hraní na psychiku. Jeden můj kamarád, který patří mezi českou elitu ve hrách Quake III a Wolfenstein – Enemy territory mi kdysi říkal, že se mu běžně stává, že když jede metrem, nebo tramvají, tak i na velkou dálku slyší, co si lidé šeptají, což je způsobeno tím, že hraní stříleček na vrcholové úrovni není jen o rychlých reflexech, ale i o dokonalém sluchu, abyste poznali, odkud šel výstřel, nebo kde se váš protivník zrovna nachází. Jakkoliv se vám to bude zdát nemožné, nebo dokonce komické, tak to prosím vezměte v úvahu a dejte si na to pozor, protože jak už jsem řekl – hraničí to se zdravým rozumem a takovýhle lidé mají pak tendence k velkým depresím a dokonce ke schizofrenii…

Progaming je bezedná studna

Tohle je naprosto výstižná definice, protože Progaming je opravdu neskutečný žrout vašich sil a peněz. Nemusíme tady znovu rozebírat psychické následky, které si z něj můžete odnést a nebo fyzické vyčerpání, které je téměř vždy pravidlem. Mozek a oči se totiž cíleně soustředí, aby detailně sledovaly celou obrazovku, což samozřejmě celé tělo vyčerpává a tudíž jsou pravidelné přestávky nutností. Hlavním problémem progamingu je ale čas. Pokud chcete být skutečně světová špička, tak musíte svojí hře vážně něco obětovat. A tím něčím je samozřejmě čas. Nedokážu vám přesně říct, jak dlouho Progameři trénují, protože je to velmi individuální, ale buďte si jistí, že dostat se na vrchol není otázkou dnů, nebo měsíců. Je to otázka let, pokud nemáte nějaký obdivuhodný talent, nebo reflexy jako robot:-).

Dalším velkým úskalím v Progamingovém světě jsou také finance. Zvlášť když začínáte, tak musíte dát sbohem svému růžovolícímu prasátku, pěkně mu dát za uši kladívkem a za ušetřené korunky nakoupit potřebné herní periferie. Teď ani tak moc nemyslím slušný herní počítač, který je samozřejmostí, ale mám spíš na mysli perfektní myš, podložku, pak taky slušnou klávesnici, sluchátka, mikrofon a tak dále.

Největší důraz ovšem já osobně kladu na tu myš s podložkou. Myš je totiž důležitá naprosto vždycky. Ať už hrajete FPS, nebo strategie, tak potřebujete naprosto perfektně snímající myšku, která bude dokonale klouzat po vychytaném povrchu nějaké kvalitní podložky. Abyste si udělali představu, tak kvalitní myš na profi hraní vás bude stát tak 1400 – 2000 a podložka od 600 – 1500. Samozřejmě neberte tyto ceny doslovně, je to jen takové orientační cenové rozmezí, samozřejmě se může stát, že budete mít štěstí a seženete nějaký super kousek za hezčí peníze….

Kvalitní progamingová myš

Když už je z vás známý hráč, máte reference a na kontě nějaké ty úspěchy, může se stát, že vás kontaktuje sponzor, který vás bude chtít do svého klanu. Z člověka, který zatím hrál jen na regionální úrovni a pro osobní zábavu se tak stává profesionál, který dostává plat, počítač a trenéra, který se svým týmem vymýšlí strategie. Toto je ideální stav a u nás se to ještě zas tak moc nerozběhlo, nicméně to lze vidět třeba u klanu AMD Cyber Team, který se zaměřuje na Counter – Strike.

Takový klan je v podstatě zájmový spolek, který se dá přirovnat ke sportovnímu klubu (vidíte, zase ten sport:-)). Klan dělá průzkumy herní scény, hledá nové hráče, draftuje je a uzavírá s nimi smlouvy. No a pak, když už má kompletní tým, tak jim najme schopného trenéra, který vyladí tým do optimální formy, aby se jeho členové mohli poprat o prvenství na světových soutěžích a turnajích…

Světové soutěže

Světové turnaje a soutěže jsou takovou olympiádou pro hráče počítačových her. Čeští reprezentanti se zatím moc neumisťují, nicméně máme také pár želízek v ohni, především ve hrách Starcraft a Age of Empires (ovšem na první příčky zatím pomýšlet nemůžeme).

Turnaj WCG 2005 v Chorvatsku

Ještě jednou se vrátím ke hře Age of Empires, abych vám popsal, co jsem slyšel od kamaráda, který hraje AOE už poměrně dlouho a na velmi vysoké úrovni. Už několik let světovým žebříčkům vévodí hráč pod přezdívkou Grunt, který vyhrává téměř všechny zápasy. Na tom by nebylo nic až tak divného řeknete si, tak je prostě dobrej! Ale Grunt je údajně víc než to. Svoji taktiku má dokonale promyšlenou a každá strategie, kterou hraje pocházejí z jeho hlavy. Vždycky, když hraje nějaký důležitý zápas, tak vymyslí strategii a aby se chránil před vyzrazením její podstaty, tak odmítá replaye.

Replay je funkce ve strategiích, kterou zapnete a celá hra se nahraje. Pak už stačí jen replay pustit a sledovat každého hráče, jak si počínal. Tuto funkci používají admini pro kontrolu korektnosti zápasu. Grunt ale replaye kvůli vyzrazení svých strategií odmítá (a jako světová špička si to může dovolit), a proto ho téměř nikdo nemůže porazit. Jeho taktiky jsou totiž vskutku geniální. Inu u Korejců se není čemu divit. Patří totiž ke světové špičce téměř ve všech hrách…

Nejznámější světové soutěže

  • WEG - World Expert Games
  • WCG - World Cyber Games
  • ESWC - Electronics Sports World Cup
  • CEVO - Cyberevolution

Závěr

Co říci závěrem? Ani nevím. Možná jen tolik, že pokud skutečně toužíte po tom, stát se Progamerem a cítíte v kostech, že to dokážete, tak poproste rodiče o základní dotaci a pusťte se do toho, ale ještě než to uděláte musím znovu zopakovat to, co jsem tady „řekl“ na začátku.

Progaming je velmi trnitá cesta a jen málokomu se povede dojít až do cíle. Na tuto cestu se totiž rok od roku dává víc lidí a ta cesta je potom zablácená, rozšlapaná a špatně se po ní člověk „škrábe“ k vrcholu. Na druhou stranu, pokud se stane, že dojdete až do cíle, získáte sponzora a budete trénovat, tak se zařadíte mezi tu malou řádku lidí, kteří si splnili svůj sen – živí je to, co je baví…

 

{jacomment on}