Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9386

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9394

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9399

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9405

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9415

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9418

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9438

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9443

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9464

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9471

Sidebar

21
po, říj

BLOGEE
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
V dnešním díle o proměnách webů se podíváme na servery nabízející emailovou schránku zdarma. Ty prošly v uplynulých několik málo letech velmi bouřlivým vývojem. V mnohých případech se jejich grafické ztvárnění liší zcela zásadně.
Dnes se snad již nenajde uživatel internetu, který by nepoužíval elektronickou poštu. Mnoho surfařů ke své komunikaci s okolím využívá freemailových služeb. Proto si dění kolem bezplatných e-mailových schránek trochu přibližme.

Situace  na tuzemské scéně

Email.cz, Seznam Email a Post.cz

Prvním zástupcem je Email.cz. V dřívějších dobách se jednalo o samostatnou službu zaměřenou pouze na komunikaci prostřednictvím elektronických dopisů. Později se zde objevila také seznamka. Portál Seznam.cz se rozhodl tento server před časem odkoupit, a tak je dnes Email.cz jeho součástí. Seznam kromě Email.cz v současnosti vlastní i Post.cz. Ten byl dříve taktéž nezávislou freemailovou službou. Do rodiny elektronické pošty v rámci Seznamu patří ještě tradiční Seznam Email. Pokud to shrneme, pak je možné u Seznamu spravovat účty email.cz, seznam.cz a post.cz. Všechny varianty nabízí shodné parametry schránek. Nově však lze registrovat pouze adresy končící email.cz a seznam.cz. Post.cz je jen pro stávající majitele.

Rok 1999

Server Email.cz měl na tuto dobu velmi líbivý design laděný do modrého tónu. Horní černá lišta skrývala přehled služeb. V levé části se nacházelo logo, pod nímž byl poutavý návod na použití a základní informace o serveru. Přihlašovací formulář tvůrci umístili do střední části stránky. Vše působilo velmi přehledným a kompaktním dojmem.

Vzhled hlavní stránky Email.cz v roce1999



Server Post.cz v roce 1999 nabízel návštěvníkům jednoduchý nazelenalý design. Vše bylo pojednáno v duchu poštovního dopisu. Stránce vévodilo logo POST.CZ. Levému sloupci v černé barvě dominoval obrázek poštovní známky. Pod ním se nacházely základní informace o poskytovateli služby. Ve zbytku stránky uživatel nalezl přihlašovací pole a možnost registrace.

Vzhled hlavní stránky služby Post.cz v roce1999



Seznam Email v témže roce vypadal oproti výše zmiňovaným službám velmi spartánsky. Portál na něm spolupracoval se společností et netera. Na šedě bílém podkladu se nacházely modré a červené pruhy nadpisů ohraničující jednotlivé tématické části stránky. Levý pruh nabízel logo serveru, poutací nadpis a informace o provozovateli. Přihlašovací formulář byl přístupný v horní partii stránky. Pod ním měl návštěvník možnost registrace, nebo se mohl dozvědět o službě něco více.

Seznam Email v roce 1999



Rok 2007

V současné době je design stránek Email.cz zcela v duchu Seznamu. Nachází se zde pouze logo služby, přihlašovací formulář, několik informací a samozřejmě reklamní prostor. Je však nutné podotknout, že po přihlášení se ve schránce nezobrazuje téměř žádná reklama, vyjma textových sdělení vedle emailových zpráv. Kapacita schránky je v současnosti 2 GB.

Vzhled úvodní stránky Email.cz v roce2007




Atlas Mail

Dalším zástupcem emailových schránek zdarma je server Atlas.cz se službou MujMAIL. Ta nabízí 1 GB prostor a pokud budete pravidelně navštěvovat webové rozhraní mailu, pak se bude kapacita schránky neustále zvětšovat. Konkrétně každý den o 2 MB.

Rok 2004

Úvodní stránka emailu je vcelku přehledná. Je zde použita kombinace odstínů modré barvy s bílým pozadím. Všechny prvky se nalézají na místech, kde by je uživatel očekával. Z toho důvodu by orientace na stránce neměla nikomu činit nejmenší potíže. Reklamní plocha je řešena podobným způsobem jako u Seznamu.

vzhled služby MujMail.cz provozované portálem Atlas.cz - rok  2004

Rok 2007

Stránka MujMAIL byla poněkud graficky „uhlazena“ a zjednodušena. Zachovává však své původní pojetí.

MujMail.cz v současnosti



Centrum Email

Email od Centrum.cz nabízel mezi prvními 1 GB kapacitu schránky poté, co Google rozčeřil poklidné vody freemailových služeb se svou revoluční schránkou. Prostor o velikosti 1 GB dostává při registraci každý uživatel. Lze jej ještě rozšířit prostřednictvím bonusů za používání služeb Centrum.cz. Jako jediný u nás taktéž Centrum Email nabízí posílání příloh o kapacitě 600 MB (avšak jen mezi uživateli Centrum.cz).

Rok 2001

Úvodní stránka Emailu byla koncipována do oranžové barvy s bílým pozadím . Levé menu mělo šedý podklad. Vzhled působil uceleným dojmem.

Centrum Email - rok 2001



Rok 2007

Proměna webu je více než patrná. Stále se objevují na stránce prvky v oranžové barvě. Ta je nyní kombinována se světle modrým odstínem. Vše je takzvaně při ruce. Na druhou stranu zde přibyla hned na dvou místech reklamní plocha.

Centrum_Email_2007




Freemily ve světě


Gmail.com

Jak již bylo zmíněno výše, Gmail byl v době svého vzniku opravdu revolučním řešením. Nabízel na tehdejší poměry nevídanou kapacitu 1 GB. Dnes nabízí více než 2,8 GB prostoru a jeho velikost neustále roste. Základní filozofií Googlu je, že uživatel by neměl být nucen odstranit žádný e-mail. Navíc e-maily jsou zde sdružovány do jakýchsi diskusí, takže vidíte přehledně pod sebou to, co kdo k danému tématu napsal. Další skvělou vlastností služby je možnost přiřadit si do Gmailu své stávající e-mailové adresy a poštu pak z nich posílat a přijímat přímo přes Gmail.

Rok 2004

Stránky byly dostupné pouze anglickém jazyce. Design byl velmi jednoduchý. V horní části se nacházelo logo služby a vodorovný modrý pruh v modré barvě. Pod ním byly popsány vlastnosti Gmailu. V pravém sloupci bylo umístěn přihlašovací blok a odkazy směřující na podrobnosti o nové službě.

Gmail.com před třemi lety



Rok 2007

Vzhled stránky se prakticky nezměnil. Nyní je nabízen také v českém jazyce. Prvky zůstaly rozmístěny prakticky beze změny. Na druhou stranu Google nemá nejmenší důvod vzhled měnit, když svou funkci plní na výbornou.

Gmail.com - do současnosti doznal vzhled jen málo změn



Yahoo Mail

Freemail od portálu Yahoo.com patří ke stálicím na internetu. Jak před časem vypadal?

Rok 1999

V horní části se nacházelo logo, pod ním byla umístěna světle modrá plocha s informacemi a popisem služby. V pravé části byl na tmavě modrém podkladu přihlašovací formulář k emailovému účtu.

Yahoo mail - pohled z roku 1999



Rok 2007

V současnosti působí vzhled více odlehčeným dojmem. Převládají bílé plochy členěné modrým pásem, přes nějž svisle prochází pole pro přihlášení k účtu.

Yahoo mail - současný vzhled stránky



Hotmail.com

Nebyla by to společnost Microsoft, aby také nenabízela svůj freemail. Služba nese název Hotmail a v současnosti nabízí 1 GB prostoru pro vaše e-maily.

Rok 1998

Stránka byla členěna svisle na dvě části. Bílý pruh vlevo obsahoval logo a reklamní text, vpravo se na modrém podkladu nacházel přihlašovací formulář, možnost registrace a základní informace o službě.

Hotmail.com v roce 1998



Rok 2007

Vzhled stránek je nyní sjednocen s designem portálu MSN.com, který neprovozuje nikdo jiný než společnost Microsoft. Nutno uznat, že nová tvář serveru se tvůrcům opravdu povedla. Web působí velmi efektně. V horní části nalezneme odkazy na služby portálu, logo a pole pro vyhledávání. Pod nimi se nachází informace o službě a pole pro přihlášení k emailovému účtu.

Hotmail.com v roce 2007




Sečteno a podtrženo

Freemailové služby prošly velmi bouřlivým vývojem. Zvláště pak v oblasti vzhledu stránek. Ten se v mnoha případech neporovnatelně zkvalitnil. Současný trend je vcelku jasný. Portály chtějí co nejvíce zpřehlednit své služby. K tomu jim velkou měrou napomáhá právě samotný design stránek.

Screenshoty v plné velikosti si můžete prohlédnout v galerii článku.