Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9386

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9394

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9399

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9405

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9415

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9418

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9438

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9443

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9464

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/107009/virtual/www/plugins/system/t3/includes/lessphp/less/less.php on line 9471

Sidebar

21
po, říj

BLOGEE
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Digg, populární záložkovací server, se před nedávnem ocitl ve velmi těžké situaci. Bylo zjištěno, že díky službě User/Submitter je možné si koupit hlasy uživatelů Diggu a tím výrazně ovlivnit popularitu jednotlivých záložek.

Úvod

Záložkovací služby, umožňující představit naše oblíbené stránky ostatním uživatelům internetu, se poslední dobou těší velké oblibě. K jedné z nejoblíbenějších patří Digg. Ten je založen na hlasech, které návštěvníci serveru udělují svým favorizovaným stránkám. O tom, jak je možné s hlasy uživatelů Diggu manipulovat, je následující článek.


Digg.com

 

Proč vůbec manipulovat s hlasy?

Jak jsem již uvedl, záložkovací služby se těší opravdu velké oblibě, počet přístupů na Digg je zhruba dvakrát větší než na český Seznam, který je nejnavštěvovanějším serverem u nás. Z toho je patrno, že ovlivňuje opravdu velký počet lidí. Proto pokud se nějaké stránce podaří objevit mezi populárními, má téměř stoprocentní jistotu, že její návštěvnost prudce stoupne a tu lze při průměrné šikovnosti přetavit v zajímavý finanční výdělek.

Tento fakt podněcuje mnohé uživatele internetu k tomu, aby se snažili systém Diggu nějakým způsobem obejít a pokusili se tak „vydělat“ balík peněz. Provozovatelé Diggu však všechny rýpaly vždy utvrzovali v tom, že Digg není možné zneužít a že jakékoliv možné podvody mají pod kontrolou. Avšak reportérka serveru wirednews.com Annalee Newitz přednedávnem přišla s článkem, kterým dokázala opak – hlasy na Diggu koupit lze! A jak že to udělala?

Konkurenční boj?

Na úvod je třeba uvést, že server Wirednews je vlastněn společností CondéNet, která vlastní konkurenta Diggu, službu Reddit. Tento fakt hází na celý případ pochybnosti o tom, proč byl článek vůbec napsán a zda není pouhou součástí konkurenčního boje. Avšak na faktu, že je možné hlasování na Diggu ovlivnit, to nic nemění. Ke cti autorky je třeba také dodat, že sama se o této skutečnosti zmiňuje již ve svém článku a nesnaží se ji nijak zamlžovat.

User-Submitter (U/S)

Celý případ je velmi jednoduchý – Annalee si vytvořila opravdu velmi nudný blog zabývající se problematikou lidských davů a přidala jeho odkaz na Digg. Po zhruba pěti hodinách její stránku ohodnotil Diggem pouze jeden uživatel a reportérka tak byla ujištěna, že její strašný blog se přirozenou cestou nemůže vyšvihnout na přední místa oblíbenosti uživatelů. Začala tedy hlasy uživatelů získávat jiným způsobem.

Navštívila službu User/Submitter, nabízející hlasy uživatelů za peníze - 20$ vstupní poplatek a 1$ za každý Digg (uživatel obdrží 0,50$ za každé 3 hlasy, které udělí). A opravdu, služba jí dokázala získat hlasy a její blog začal velmi rychle získávat na popularitě. Většina uživatelů, kteří dali svůj hlas jejímu blogu, dali Digg také jiným dvou stránkám, nabízející obchodní produkty. Vlastníci těchto stránek poté potvrdili, že také využili služby U/S. Tím Analee dokázala, že Diggy opravdu nedostala náhodou.

User/Submitter

K tomu navíc stránky o davech začali diggovat i uživatelé, kteří zaplaceni nebyli a to z jednoduchého důvodu – ti, kteří dají hlas nově přidané stránce, která brzy dosáhne vysoké popularity, jsou na Diggu oceňováni, a jejich hlasy mají větší váhu. Proto mnoho diggerů dává hlas záložkám, které vykazují možný růstový potenciál, což byl přesně tento případ.

Stránka přes noc získala 121 diggů, stala se populární a tím pádem návštěvnost neskutečně nudného blogu o lidských davech prudce stoupla. Samozřejmě, po čase mnozí uživatelé zjistili, že blog je brak a takzvaně jej pohřbili (buried), takže se přestal objevovat mezi populárními, ale přesto svůj úkol splnil - Annale dokázala, že je možné se k popularitě na Diggu dostat i jinak než pouze kvalitou stránky.

Anonymní Digg

Zajímavé je také zjištění, jak vůbec U/S funguje. Když se Analee posléze informovala u provozovatele služby, odpověď byla jednoznačná – u každého příspěvku je zobrazeno, kdo jej odiggoval. Tím pádem si U/S může zkontrolovat, zda-li uživatel, který dostal zaplaceno, opravdu svůj digg stránce udělil. Pokud by bylo diggování anonymní, User/Submitter by vůbec nemohl existovat

Komentář eMagu

To, co se stalo, není vinou provozovatele Diggu, zneužití služby takového typu je a bude možné téměř vždy. Navíc, jak všichni víme, „podvodníci“ jsou vždy o krok napřed.

Celý případ je zajímavý něčím jiným – ukazuje, že není radno věřit všem informacím, který nám internet poskytuje. A to i informacím, které se tváří seriózně a nezávisle. Člověk by se měl při orientaci na internetu řídit především svým rozumem, ostatně jako i v celém svém životě.

Odkazy