Sidebar

23
út, dub

BLOGEE
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Chvíli se zdálo, že bouřlivý rozvoj webových služeb se uklidnil. Z Facebooku se stal nemilovaný, ale respektovaný standard sociální sítě a Čína už stačila okopírovat většinu internetu.
To všechno změnil trend hromadného nakupování a slevový server Groupon.
Bude nás víc, zachráníme ekonomiku

Celý příběh začíná v Číně kolem roku 2005: společnost se překotně modernizuje a prudký rozvoj internetu se setkává s rychlým nárůstem sebevědomí Číňanů. V jiných společnostech by možná tahle kombinace vyvolala politické nepokoje, ale podnikaví Číňané si svou energii vybíjejí jinak: přes internet vytvářejí nákupní komanda, která společně bojují za množstevní slevy. Obsazují vybrané obchody a prostřednictvím svého vůdce smlouvají o ceně.

Pro davy, bojující o slevu, se brzy vžilo označení tchuan-kou (v pinyin přepisu tuangou), překládané jako hromadné nakupování. Právě na této tradici vzápětí vyrostla první generace slevových webů: jejich provozovatelé sami domlouvají slevu s obchodníky, tu pak nabízejí na svých stránkách. Pokud se sejde dost lidí, kteří mají o slevu zájem, zajdou si nakoupit bez nějakého velkého demonstrování. Zajímavé je, že "pravé" tchuan-kou, punkové a organické, funguje paralelně s nimi. Číňany demonstrace za lepší cenu prostě baví.

První a nejúspěšnější západní kopie čínských slevových webů se objevila v roce 2008. V listopadu vznikl slevový web s názvem Groupon.



Punk´s not that!

Po dvou letech od založení vydělává Groupon podle odhadů dvě miliardy dolarů ročně a nedávná šestimiliardová nabídka od Googlu z něj udělala nejrychleji rostoucí americkou firmu všech dob.

Zakladatel Grouponu Andrew Mason ukazuje, že i v době ekonomické krize lze žít americký sen. Byl by to přesně ten prototyp hrdiny, který Spojené státy milují, kdyby za ním stály roky dřiny a neúspěchů. Jenže Mason měl spíš štěstí, podobně jako Mark Zuckerberg s Facebookem.

" Do nějakých pětadvaceti jsem si myslel, že ze mě bude rockový hudebník. Ne že bych chtěl být nějaká hvězda, spíš součást kontrakultury." Dnes je Masonovi devětadvacet a je z něj dost mainstreamový miliardář. Jeho příběh je půvabně archetypální: pankáč, který je proti (prostě proti), nejprve chce založit web, který je taky proti. Chce na něm ukazovat politické zázemí autorů, kteří píšou články o citlivých tématech, jako je třeba válka v Iráku.

Nakonec sežene peníze a web realizuje, ale jde už o trochu něco jiného. Server ThePoint, založený v listopadu 2007, spojuje lidi, kteří mají chuť se angažovat. Třeba takhle: tisícovka lidí, ochotných darovat miliony dolarů, podepíše petici na podporu řešení epidemie AIDS v Africe. Ovšem pod podmínkou, že se Bono, frontman kapely U2, stáhne z veřejného života. Webu si všimnou média i velcí investoři. A pankáč už není pankáč. "Došlo mi, že je jen otázka času, než budu mít svou čtyřsetmilionovou firmu a dostanu velké peníze," říká Mason a zakládá Groupon..

Groupon je dokonalé dítě Masonova byznysového přerodu. Stroj na peníze, natřený perfektním lakem. Na první pohled se tváří otevřeně, přátelsky a chlapácky, ale vnímavě; je komunikativní a visí na rtech svým klientům; zaměstnancům nabízí příjemnější pracovní prostředí než Google a Yahoo dohromady; uvádí, že 98 procent obchodů, které Groupon využily, se radostně vrací a zkoušejí to znova - a tak dále. "Bereme vážně svou práci, ale ne sebe," podtrhuje ideál anonymní zaměstnanec Grouponu.

Jakmile ale zabrousíte jen kousíček pod povrch, zjistíte, že pod skvělým nátěrem je to trošku nahnilé. Podle několika studií (tady a tady) se ve skutečnosti 30 až 40 procent firem spálilo a s Grouponem už nechtějí mít nic společného. A jiný anonymní zaměstnanec ve stejné anketě popisuje, jak se inovativní a příjemný Groupon změnil na agresivní firmu po vzoru čínského hurákapitalismu, kde neexistuje komunikace a nehraje se na nic kromě peněz. Groupon k tomu využívá všechny možné i nemožné metody, nejnověji vymyslel vlastní svátek (Grouponicus), kdy naděluje postavička v podobě ptáka s hadím ocasem (Groupo, the Bargain Bird). Takový konzumnější Santa Claus.

Pokračování zde

Autor: Jan Boček